Kreative Trøndelag
Selbu VGS > Aktiviteter > Utenlandsturer og ekskursjo... > Reisebrev fra København

Reisebrev fra København

Tur til København HEA og BUA

Kom til København sent mandagskvelden 15.04. På tirsdag var vi på en guidet båtsightseeing, og fikk sett oss litt rundt i København. Vi hadde fint vær og fikk sett mange flotte bygninger og severdigheter. Deretter dro vi til Christiania fristaden. Det er en «liten by» i selve byen. Innbyggerne som bor der har okkupert boligene de bor i siden 1971. De ser på området som et fristed. De betaler ikke leie for boligene, bare til felleskapet. Vi opplevde å være der som litt utrygt. Det var trangt og husene sto tett inntil hverandre. Etter vi hadde vært i Christiania dro vi på tivoli. Der hadde vi det kjempe artig. På kvelden møttes vi alle sammen og spiste felles middag. Så var det felles møte på kvelden inne på hostelet.

Onsdags morgen dro vi inn til Farum for å besøke helsesøster og høre om utdanninga hennes og jobben. Hun var sundhetspleierske og helsesøster. Hun hadde tett samarbeid med både barnevernet og familier, spesielt familier med innvandrer bakgrunn. Vi tok tog både fram og tilbake. Når vi kom tilbake ruslet vi litt i gatene og shoppet. I gatene var det mye å se og mange inntrykk å få. Vi hadde felles middag denne kvelden også, noe som var veldig koselig.

Torsdag, siste dagen. Pakket og sjekket ut av hostelet. Noen valgte å dra til et kjøpe senter og gå og se og handle litt, mens andre valgt og dra på slottet for å se på vakt skifte, og etter dro de på medisinsk museum. Det var mye forskjellig å se på museumet. De som var på shopping fikk handlet. Noen var også på fiskespa. Der satte de føttene ned i vannet til fiskene, og fiskene spiste og fjernet døde hudceller. Felles mat og kos på shoppingsenteret.

Vi hadde en kjempe fin tur, med mye fint vær og mye fint og se på. Masse inntrykk hver dag. Vi så mange uteliggere som lå ute ved rådhuset og det var en del tigging om kveldene, dette gjorde spesielt inntrykk.

……og alle var enige om at det hadde vært en trivelig tur