Kreative Trøndelag
Selbu VGS > Aktiviteter > Utenlandsturer og ekskursjo... > København-tur

København-tur

En liten hilsen fra VG 2HEA & BUA gjengen som var på studietur til vårlige København.  Vi hadde for det meste fint vær, men litt surt og kaldt.

Vi var 9 elever som dro på tur sammen med to lærere.

Mandag 16. april ankom vi København litt ut på ettermiddagen.  Vi fant hotellet og det lå ganske nærme hovedgata, Strøget. Vi slappet av litt på hotellet før vi gikk ut for å bli litt kjent og for å spise.

Tirsdag tok vi tog et lite stykke utenfor København til en kommune som heter Farum. Der skulle vi møte en sundhetsplejerske. Der fikk vi litt informasjon om det arbeidet hun gjør. Det er nesten det samme som helsesøster her i Norge.  Etter besøket tok vi toget tilbake til København og slappet av litt på hotellet eller dro på shopping før vi møttes for å spise middag sammen.

Onsdag fikk vi omvisning på et av sykehusene i byen.  Vi fikk omvisning på Hvidovre hospital. Der besøkte vi de forskjellige barneavdelingene. Vi fikk også besøke skolen på sykehuset.  Etter omvisningen kjøpte vi oss lunsj i kantina før vi tok bussen tilbake til sentrum. Noen av oss hoppet av bussen for å shoppe på et stort kjøpesenter, mens noen gikk på Tivoli. På kvelden møttes alle på Tivoliet for å kjøre karuseller.

torsdag morgen dro vi på besøk til Diakonstiftelsen og Social og sundhetsutdannelsen. Der fikk vi høre litt om skolesystemet i Danmark og litt om Diakonstiftelsen.  Vi fikk også høre litt om Pedagogisk assistent uddannelsen. Det er det samme som barne-og ungdomsarbeider.  Vi fikk også påspandert lunsj av diakonstiftelsen. Den spiste vi i kantina før vi delte oss for å se på et sykehjem og en barnehage.  Så tok vi buss tilbake til sentrum. Der dro noen av oss på båttur litt rundt København, mens de andre gikk for å shoppe. Shopping fikk vi som var på båttur litt senere før vi møttes på hotellet kl. 19 for å dra til flyplassen.